[post-views]

DRAMATURGIJA DESTRUKCIJE

Sada imamo jedinstvenu priliku da porazgovaramo o nekim tendencijama u televizijskoj dramaturgiji.
Pre osam godina izašla je serija HALT AND CATCH FIRE za kanal AMC. Doživela je izuzetnu podršku kritike i proizvela je egzaltaciju kod malobrojne publike ali gledanost je bila takva da je novu sezonu dobila pre svega na bazi stvorenog prestiža.
Ova priča o autsajderskoj teksaškoj firmi za kancelarijske uređaje koja ulazi u svet personalnih kompjutera bila je fikcija smeštena u istorijske okolnosti u kojima su junaci imali interakciju sa istorijskim događajima i fenomenima svog vremena stvarajući utisak kao da je maltene i to istinita priča.
Bilo je teško objasniti kako serija koja je tako dobro primljena nije gledanija i tada se pojavila teorija da su se junaci previše konstruktivno, i bukvalno i figurativno, ponašali. Prosto priča je govorila o nastanku nečega u čemu postoje sukobi, prevazilaženje unutrašnjih prepreka i međusobnih razlika, ali se jasno definiše zajednički cilj među junacima a generalni trend Peak TVa je da serije uglavnom govore o destrukciji usmerenoj ka unutrašnjem
i spoljašnjem svetu.
U drugoj, trećoj i četvrtoj sezoni, ali naročito drugoj, ova serija je doživela pad kvaliteta baš zbog okretanja toj estetici destrukcije mahom se oslanjajući na rešenja iz drugih uspešnijih serija pa onda tako imamo junaka koji ima tajnu, imamo junaka koji ima neizlečivu bolest usled koje ima poremećaj percepcije realnosti, junaka koji ima izlečivu bolest ali je zapusti, sukob među junacima koji se besmisleno odugovlači jer gledaoci znaju da nema priče dok se on ne prevaziđe itd.
Tri nove serije WECRASHED, SUPER PUMPED i DROPOUT prilaze istinitim pričama iz najnovije generacije američkog privrednog života upravo kao narativima o destrukciji. DROPOUT je doduše sama po sebi bazirana na start upu koji je sad predmet sudskog spora pa to i jeste isključivo jedan kuriozitet iz domena istinitih priča o prevarama, pa je ne bih dalje razmatrao.
WECRASHED i SUPER PUMPED međutim govore o nečemu što je u poslovnom pogledu uspelo ali su unutrašnji odnosi takvi da mogu da se iskažu kroz tu dramaturgiju destrukcije.
Priče su dosta slične, ali su realizacije različite.
WECRASHED je superiorno režirana i suptilnije napisana serija od SUPER PUMPED plus donosi jednu nadmoćnu glumačku kreaciju, Anne Hathaway kao Rebekah Paltrow je izuzetna i daje dovoljnu dozu humanosti ovom bizarnom liku ne samo da iznese seriju već i da pruži smisao novom izmotavanju Jareda Letoa. Requa i Ficarra kao autori zaduženi za identitet serije su sve digli na jedan veoma estetizovan nivo, što je doduše učinilo jedan drugi problem očiglednijim – naime junaci se suočavaju sa raznim problemima ali rešavaju ih šematizovano i jednolično, a opet dosta dramski.
Ta šematizovanost je mnogo izraženija u seriji SUPER PUMPED koju su režirali televizijski reditelji, navikli da se ne pitaju mnogo ali pod vođstvom iskusnih scenarista Leviena i Koppelmana. Tu je glumačka podela isto jako dobra, Joseph Gordon Levitt i Kyle Chandler su stare kajle, sve rade smart & simple i kao sat, ali materijal s kojim se nose ima sve probleme WECRASHED samo bez estetizacije. Tu se maltene odmah iz daljine vidi da će junak ispričati ono što mu je neko rekao u prethodnoj sceni, da će se iz teške situacije izvući hazarderskim potezom, da će u pregovorima iskoristiti neki primer iz istorije kao argument i sl.
U tom smislu, previše je sličnosti u ove dve priče da se ne zapazi jedan postmoderni duh samih preduzetnika o kojima se govori gde oni svesno ili nesvesno sami ispisuju svoju biografiju svakim potezom koji vuku, odnosno već računaju sa tim da ih na kraju čeka biografski film ili serija, ili oba.
Njihove hazarderske i teatralne reakcije u pojedinim situacijama pokazuju da su oni duboko bili inspirisani tuđim pričama, kako istinitim tako i fikcionalnim i da su njihova naravoučenija uzeli kao životne principe.
Život piše romane, drame, serije i sve druge forme i to ovde nije samo fraza već činjenica. Jedina novina je što ove serije prikazuju celu priču odnosno i onaj deo koji protagonisti nisu anticipirali i želeli da izađe pred publiku. Time dižu cenu filmu SOCIAL NETWORK koji je postavio osnovne postulate ovakvih priča i sada ga iznova gledamo samo u sve superiornijim verzijama.

Dimitrije Vojnov

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leave a Reply